Rola tłuszczów w zdrowej i zbilansowanej diecie

0
271

W zdrowej i zbilansowanej diecie człowieka podstawowymi składnikami odżywczymi, których spożywanie jest niezbędne do zapewnienia zdrowia oraz prawidłowego funkcjonowania całego organizmu są węglowodany, białka oraz tłuszcze. Nie należy wykluczać żadnego z tych elementów ze swej diety, ponieważ brak któregoś z nich może doprowadzić do bardzo niebezpiecznych dla zdrowia i życia niedoborów witamin, minerałów oraz cennych składników odżywczych.

Jeszcze do niedawna za głównego winowajcę nadwagi i otyłości uznawano tłuszcze, dlatego osoby przebywające na dietach odchudzających, chcące pozbyć się nadmiaru zbędnych kilogramów eliminowały ze swej diety każdy rodzaj tłuszczów – masło, margarynę oraz wszelkiego pochodzenia oleje, przez co pozbawiały swój organizm bardzo cennych składników takich jak chociażby kwasy tłuszczowe omega 3 i omega 6, których obecność w diecie jest wręcz niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu sercowo – naczyniowego i uchronienia się od zawałów i ataków serca.

Nie każdy rodzaj tłuszczów w diecie jest zły.

Udowodniono, że nie wszystkie tłuszcze będące elementem zdrowej i zbilansowanej diety mają niekorzystny wpływa na zachowanie prawidłowej masy ciała oraz właściwego funkcjonowania całego organizmu. Spożywanie niektórych ich rodzajów jest wręcz niezbędne do zapewnienia sobie zdrowia i długiego życia oraz właściwej masy ciała.
Tłuszcze zatem możemy podzielić na te niezdrowe i niekorzystne dla organizmu – tak zwane tłuszcze trans oraz tłuszcze roślinne zawierające w swoim składzie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu nienasycone kwasy tłuszczowe.

Kwasy tłuszczowe nienasycone w zbilansowanej diecie.

Kwasy tłuszczowe nienasycone zwykle pochodzenia roślinnego to tak zwany dobry rodzaj tłuszczów, który powinniśmy na stałe umieścić w swojej zbilansowanej diecie- po to, aby móc cieszyć się dobrym zdrowiem przez długi czas. W ludzkim organizmie biorą one aktywny udział w budowie błon komórkowych, prawidłowym funkcjonowaniu narządów – w tym także narządu wzroku oraz wielu reakcjach i przemianach biochemicznych. Ludzki organizm przy tym nie jest w stanie takich tłuszczy sam wytworzyć, dlatego niezbędnym jest dostarczanie ich wraz z prawidłowo zbilansowaną dietą.

Dzielą się one na tłuszcze jednonienasycone oraz wielonienasycone. Pierwsze z nich znajdziemy w olejach z pestek dyni oraz ziarnach sezamu, oliwie z oliwek i oleju rzepakowym. W ludzkim organizmie tłuszcze te podnoszą poziom zdrowego cholesterolu we krwi – zmniejszając w ten sposób ryzyko wystąpienia chorób sercowo – naczyniowych oraz miażdżycy.

Drugi zaś rodzaj czyli kwasy tłuszczowe wielonienasycone dzielą się na kwasy tłuszczowe omega 3 oraz omega 6, których spożywanie wykazuje dobroczynny wpływa na prawidłowe funkcjonowanie ludzkiego organizmu oraz chroni przed wieloma niebezpiecznymi chorobami, przykładowo obniża pozom złego cholesterolu we krwi, obniża ciśnienie tętnicze krwi oraz przeciwdziała zakrzepom. Ich doskonałym źródłem są tłuste ryby morskie takie jak łosoś czy makrela, ziarna słonecznika, nasiona dyni, orzechy, oliwki oraz owoce awokado. Może znaleźć je także w olejach: sojowym, lnianym, słonecznikowym oraz kukurydzianym.

Niedobory tłuszczów nienasyconych w diecie mogą doprowadzić do wielu poważnych konsekwencji dla zdrowia oraz prawidłowego funkcjonowania organizmu takich jak: zahamowanie wzrostu i rozwoju, bezpłodność, obniżenie odporności organizmu oraz działania systemu immunologicznego, problemy skórne oraz problemy z prawidłowym funkcjonowaniem narządu wzroku.

Tłuszcze nasycone – niekorzystnie wpływające na organizm.

Tłuszcze, których powinniśmy unikać w naszej diecie to te pochodzenia zwierzęcego, bowiem ich nadmiar wpływa niekorzystnie na funkcjonowanie organizmu oraz zachowanie zdrowia. Ich  nadmiar prowadzi do zwiększenia ilości poziomu złego cholesterolu we krwi oraz sprzyja nadwadze i rozwojowi choroby wieńcowej serca oraz miażdżycy. Tłuszcze te nie powinny przekroczyć 10% całodobowego zapotrzebowania organizmu na energię, a u osób z nadwagę wartość ta powinna być jeszcze niższa. Źródłem tłuszczów nasyconych są masło, smalec oraz większość wyrobów cukierniczych – ciastka i inne słodycze wypiekane z użyciem oleju palmowego.

Nie należy całkowicie eliminować tłuszczy pochodzenie zwierzęcego z diety, ponieważ ich obecność w organizmie jest niezbędna do przyswajania witamin, które są rozpuszczalne w tłuszczach, czyli A, D, E i K, jednak jako ich źródło warto wybierać chude mięso, chudy nabiał oraz twaróg, a zrezygnować z dużych ilości żółtek jaj kurzych, żółtego sera oraz podrobów.

Bardzo niebezpieczną odmianą tłuszczów dla zdrowia są tak zwane tłuszcze trans wytwarzane podczas przemysłowego utwardzania olejów. Ich największe ilości znajdują się w żywności wysoko – przetworzonej typu fast food, zupkach w proszku, słodyczach, chipsach oraz margarynach w kostce. Spożywanie ich zwiększa ryzyko wystąpienia miażdżycy, a także zwiększa ryzyko zachorowań na choroby nowotworowe nawet kilkukrotnie. Jest także niebezpieczne dla prawidłowego rozwoju oraz tempa wzrostu płodu u kobiet w ciąży.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here